02 Mar MARKA
MARKA
Günümüz ticaret hayatında şirketlerimizin iktisadi değerinin büyük bir kısmı ; “maddi varlıklar“dan , “gayri maddi varlıklar“a dönmektedir. Birleşme ve devralmaların artarak devam ettiği rekabet ortamında “gayri maddi varlıklar” daha önemli ve özellikli bir hale gelmiştir. Bilanço tutarlarında gözüken kaydi değerlerle gerçekleşebilen devralmalarda değer biçilen bedellerin, şirketlerin “sınai mülkiyet hakları” ve “fikri mülkiyet hakları” için gerçekleştiği tespit edilmiştir. “Marka”,”,Patent”, “Endüstriyel Tasarım”,” Entegre Devre Topografyası”, “Sunumsal İnovasyon”, “Organizasyonel İnovasyon”, “Başarılı Teknoloji Yazılımları” vb.” Gayri Maddi Varlıklar şirket değerlemeleri açısından fevkalade önemli bir yer edinmiştir.
Gelişmiş ülkelerde ekonomik faaliyetler “Bilgi ekonomisi” temelinde işlemektedir.
Yatırım ve Ticaret Şirketlerimizin “Sürdürülebilir”, “Rekabetçi” “Düşük Maliyetli” ,” Yenilikçi” ve “Bilişim Teknolojileri” tabanlı “katma değeri yüksek” ürünler ve hizmetler üretmesi ve ürettiği değerleri ifade eden kendi markaları ile rekabet etmeleri , kendilerine “rekabet avantajı” oluşturacaktır.
Kümelendik Platformu bu çerçevede kendi konusunda birikim sahibi ve hücum oynayan departmanların bir araya gelerek oluşturduğu başarı resmidir.
Tescil edilmiş Markanın, üretim ve pazarlama sürecinin bir unsuru olarak en fazla katma değer olus¸turan,sahibine maliyet avantajı ile kapatılması mümkün olmayan bir “rekabet marjı” oluşturan bir olgu olması sebebiyle; bir ticari değer olduğu ve mutlaka markanın üzerindeki mülkiyetin tescili anlamına gelen “marka tescili” ile belgelenmesi gerektiğine dikkat çekmek istiyoruz. Her markanın tüketici/alıcı açısından bir kalite anlayışını /seviyesini,malın fiziki özellikleri ve üretim sürecine ilis¸kin standartlaşmayı içerdiğinin önemle değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyoruz.Bu yönleriyle marka: işletmelerimizin kurumsallaşma ve büyüme aşamalarına büyük katkılar sağlamaktadır.
- Daha hızlı büyüme
- Daha fazla istihdam
- Yüksek rekabet gücü
- Yüksek gelir sağlanmasında marka kilit rol oynamaktadır.
Sonuçları itibarıyla bu kadar nazik bir konu olan “markalaşmada” en önemli adım muhakkak “mülkiyet” anlamına gelen “Marka Tescil Belgesi” nin alınmasıdır.
Son on yılda “marka tescil başvurusu”ndaki büyük artış ve bunun doğal sonucu “Tescil Edilmiş Marka” sayısındaki artış marka üretme ve marka tescil konusunda zorlukları da beraberinde getirmektedir.
Bu süreçte şirketlerimizin yetki vereceği “marka vekili”yle u¨cretlendirme,sorumluluk ve yetki konularını, yanlıs¸ anlas¸ılmalara sebebiyet vermeyecek derecede açık konuşmalarında ve kayıt altına almalarında büyük fayda vardır.
Diğer taraftan vekil olan kişi kendi namı, vekili bulunduğu işletmenin de hesabına hizmet vermektedir. Nihayetinde şirketi kimin temsil edeceği , şirketi temsil ve ilzam etmek için kime vekalet verildiği önem arz eden bir konudur.
Murat KUŞ
Avrupa Patent Vekili